مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد
منو
0
سبد خرید
مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد

مروری بر وضعیت بازار ملک در ترکیه

2 سال پیش توسط 220
افزودن به علاقمندیها

مروری بر وضعیت بازار ملک در ترکیه

دکتر سید جلال ابراهیمی» ضمن اشاره به رشد قیمت آهن، فولاد و دیگر هزینه ها، می گوید: به علت درخواست و افزایش تقاضای مسکن، انتظار کاهش چشمگیر در قیمت مسکن وجود ندارد.

به گزارش اخبار ساختمان، به دلیل شرایط ویژه ایجاد شده ناشی از پاندمی کرونا، اقتصاد ترکیه طی یک سال گذشته با توجه وابستگی زیادی که به بخش گردشگری داشت، متحمل فشار شدیدی شد و در نتیجه ارزش پول ملی شدیدا کاهش و تورم به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

بر همین اساس، این روند صعودی تورم به شدت بر روی بخش مسکن این کشور تاثیر گذاشت تا جایی که متوسط رشد قیمت مسکن در دوازده ماه منتهی به ماه آوریل یک رکورد تاریخی جدید را ثبت کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، قیمت ها در ماه آوریل نسبت به سال قبل به طور متوسط ۳۲.۴ درصد در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است.

با این حال و با وجود افزایش قیمت ها، تقاضا برای خرید خانه جدید در سطح بالایی باقی مانده و بنا بر اعلام اخیر سازمان آمار ترکیه «TÜİK»، خرید مسکن توسط شهروندان خارجی در این کشور در ماه می سال جاری نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۰، به میزان ۱۰۶.۵ درصد افزایش یافته و در مجموع ۱۷۷۶ واحد گزارش شده است.

شهروندان عراقی در ماه می با خرید ۲۳۹ خانه مسکونی در صدر شهروندان خارجی خریدار خانه در ترکیه بوده‌اند. پس از آن به ترتیب ایرانی‌ها با خرید ۲۳۱ واحد، روس‌ها ۱۱۹ واحد، افغان‌ها ۹۸ واحد و شهروندان آلمانی نیز با ۸۷ واحد در رده‌ های بعدی قرار گرفته اند.

بر همین اساس، «دکتر سید جلال ابراهیمی»، رئیس خانه اقتصاد و تجارت کشورهای هم مرز و مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه در خصوص افزایش قیمت مسکن در ترکیه گفت: خرید مسکن توسط اتباع خارجی در نیمه اول سال جاری برابر با ۴۴ درصد افزایش یافته تا جایی که حتی در یک ماه ترکیه با فروش ۱۳۴ هزار واحد مسکن مواجه شده و به طور خاص ایرانیان مقیم ترکیه در یک ماه ۶۸۳ واحد ملکی خریداری کرده اند.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه اضافه کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۰ ترکیه در بین ۶۳ کشور، بیشترین افزایش قیمت مسکن را با ۱/۱۳ درصد تجربه کرده و لوکزامبورگ با ۷/۱۲ درصد در ردیف دوم افزایش قیمت قرار داشته است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت کشورهای هم مرز افزود: طبق گزارش صندوق بین المللی پول، افزایش قیمت مسکن در روسیه ۸/۵، کانادا ۷/۵، ایالات متحده ۸/۴، فرانسه ۶/۴، انگلیس ۳/۲ و چین ۲/۰ درصد گزارش شده است.

وی ضمن اشاره به این که ترکیه در ارائه وام مسکن در میان ۴۳ کشور مقام اول را با بهره کم داشته است، گفت: کاهش نرخ بهره وام مسکن از طرف بانکهای دولتی در این کشور موجب افزایش و درخواست تقاضا گردیده است.

ابراهیمی افزود: طبق داده های بانک مرکزی ترکیه قیمت مسکن در سه ماه گذشته نسبت به ماه آوریل به میزان ۹/۳ درصد افزایش یافت در حالی که نرخ واقعی سالانه افزایش شاخص قیمت مسکن برابر با ۶/۱۰ بود.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه ادامه داد: با نگاهی به تغییر شاخص قیمت مسکن در سه شهر بزرگ ترکیه، استانبول با افزایش قیمت ۸/۲ درصدی، آنکارا ۳/۴ درصد و ازمیر ۶/۳ درصد مواجه شده است.

دکتر سید جلال ابراهیمی اضافه کرد که اما این افزایش قیمت در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، در استانبول، آنکارا و ازمیر به ترتیب ۲۷، ۴/۲۶ و ۷/۲۹ درصد ثبت شده است.

وی در خصوص قیمت خانه های نوساز گفت: بر اساس گزارشات و شاخص های بانک مرکزی ترکیه، قیمت مسکن نوساز در این کشور نسبت به سال قبل ۳/۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت در متر مربع یک ساختمان نوساز در استانبول برابر با ۶۶۷۶ لیر ترک و قیمت کل در سر تا سر ترکیه ۴۴۱۵ لیر و در ازمیر ۵۳۰۸ لیر گزارش شده است.

ابراهیمی در ادامه به افزایش ۲۸ درصدی قیمت مسکن دست دوم نسبت به سال قبل اشاره کرد و اظهار کرد: این افزایش در حالی گزارش شده که اتحادیه پیمانکاران ترکیه اعلام کرده است که به علت درخواست و افزایش تقاضای مسکن، انتظار کاهش چشمگیر در قیمت مسکن وجود ندارد.

وی گفت: بر اساس داده های وزارت بازرگانی، تا پایان ماه ژوئن شرکت های ترک پیمانکاری ساختمان، برابر با صد پروژه به ارزش ۷/۶ میلیارد دلار در ۳۳ کشور خارجی انجام داده اند که ارزش مالی پروژه های انجام شده توسط پیمانکاران ترک در طول نزدیک به پنجاه سال گذشته به مبلغ ۴۲۸ میلیارد دلار رسیده در حالی این پیمانکاران در کشورهای زامبیا، اسلوونی، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فعال بوده اند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه تصریح کرد: لزوما باید اشاره کرد که خدمات پیمانکاری ساختمان ارز خالص را وارد کشور ترکیه می کند و یکی از بزرگترین اقلام صادرات خدمات است. با توجه به افزایش قیمت آهن، فولاد و هزینه ها امکان کاهش قیمت مسکن در ترکیه وجود ندارد.

وی اذعان کرد: گفته شده که فروش مسکن در مقایسه با ماه قبل دو برابر شده و در ماه ژوئن به ۱۳۴ هزار و ۷۳۱ واحد رسیده است که یکی از علت های آن کاهش نرخ بهره بانکی برای خرید مسکن از سوی بانک های دولتی است و استانبول با ۲۵۸۳۳ واحد بیشترین سهم در فروش و آنکارا با ۱۳ هزار در مرحله دوم است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: بر اساس اعلام یکی از اقتصاددان حوزه مسکن، تعداد مسکن فروخته شده به اتباع خارجی در نیمه اول سال جاری برابر ۲۰ هزار و ۴۸۸ واحد ملکی بوده که بهترین تعداد تا این تاریخ گزارش شده است. اتباع عراقی در یک ماه ۷۷۳ واحد، اتباع ایرانی ۶۸۳ واحد، روسی ۳۰۰ واحد، افغانستانی ۲۵۰ واحد و آلمانی ۱۹۲ واحد مسکن خریده اند.

دکتر ابراهیمی گفت: در حالی که شرکت های ترک ارزهای دریافتی از خارجی ها را در بتن سازه ها دفن می کنند، قشر پایین و کم درآمد ترکیه در خانه هایی با ساخت قاچاق و در حاشیه شهرها و شرایط نامساعد زندگی می کنند.

وی در پایان با اشاره به تداوم روند افزایشی قیمت مسکن ترکیه در ماه‌های گذشته گفت: برآوردها نشان میدهد در یک ماه گذشته، میانگین قیمت مسکن در ترکیه ۳.۹ درصد افزایش یافته در حالی که نرخ واقعی سالانه نیز بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است.

منبع: اخبار ساختمان

مقالات مرتبط
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط سارا رضایی
توسط مهسا توکلی
توسط هلیا قریشی
توسط سارا رضایی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط کیمیا رضایی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
توسط مهسا توکلی
نظرات

پیام خود را بگذارید
پاسخ خود را بگذارید

اشتراک گذاری

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید

ورود