مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد
منو
0
سبد خرید
مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی

2 سال پیش توسط 217
افزودن به علاقمندیها

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی

چشم‌انداز معماری معاصر ایران در آستانه رونق قرارگرفته است. پروژه‌های اخیر شامل خانه‌ای با اتاق‌های گردان، بزرگ‌ترین پل عابر پیاده، آپارتمان‌هایی با پنجره چوبی موج‌دار و یک بلوک مسکونی با آجرکاری پرده مانند است. ما 11 مورد از بهترین نمونه‌های ساختمان‌ها و پل‌های جدید کشور را  در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم و موردبررسی قرار داده‌ایم.

ساختمان اداری ترمه

(طراحی‌شده توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحایی)

این دفتر و بازارچه در شهر همدان واقع می‌باشد و دارای نمای آجری است، از بیرون شکلی موجی مانند در سقف ایجاد می‌کند که عموم مردم بتوانند از آن بالا بروند و روی آن بنشینند.

ساختمان ترمه توسط معماران، فرشاد مهدی زاده و احمد بطحایی طراحی‌شده است تا بتواند دو تصرف جداگانه و دو کارکرد مجزا را در یک فضای خرده‌فروشی در طبقه همکف و یک دفتر در طبقه بالا قرار دهد.این سازه به‌منظور این‌که با فضای عمومی این شهر ارتباط برقرار کند،طراحی‌شده است. همچنین تحت تأثیر بسیاری از میادین عمومی شهر همدان قرار دارد که توسط بلوارهای بزرگ با یکدیگر در ارتباط هستند.

یکی از این بلوارها در امتداد یک‌طرف ساختمان قرار دارد، بنابراین معماران تصمیم گرفتند با پایین آوردن سقف به‌منظور ایجاد پیاده‌رو، بر ارتباط بین فضای داخلی و خیابان تأکید کنند.

مهدی زاده گفته است: "این ساختمان دو کارکرد متفاوت را انجام می‌دهد که از طریق هسته مرکزی به فضای عمومی متصل می‌شوند، بنابراین ما می‌خواستیم دسترسی به آن را غیرمستقیم کنیم.

در پی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی، معماری نوآورانه معاصر در ایران رونق گرفته است، نمونه‌های اخیر آن، شامل یک ساختمان آپارتمانی در تهران با نمای چوبی تخته‌سنگی که توسط قاب‌های پنجره‌ای منقطع شده و یک‌خانه شخصی متشکل از سه حجم انباشته با زاویه دید متفاوت، می‌باشد

روکش آجری که از بالای پنجره‌های طبقه همکف امتدادیافته و به سمت خیابان ادامه می‌یابد، یک سطح قابل‌دسترسی را تشکیل می‌دهد.

نام این بنا برگرفته از پارچه دستباف سنتی ایرانی بنام ترمه می‌باشد که تداعی‌کننده فرم موج گونه این ساختمان می‌باشد. آجرهای محلی به کار گرفته‌شده در الگوهای سنتی، با نمای موجود در بسیاری از ساختمان‌های این محله مطابقت دارن

همچنین این آجرکاری موج گونه دسترسی به سطوح بالایی ساختمان، جایی که ورودی بخش اداری است را فراهم می‌کند.

مهدی زاده گفت: "من سقف را به‌عنوان راه‌پله توصیف نمی‌کنم زیرا پله‌ها عناصری تکراری هستند، اما این المان‌ها هرچند که شکل آن موج مانند است، دارای سناریوها، پویایی‌ها و کیفیت‌های مختلفی برای افرادی که از آن  بالا می‌روند، می‌باشد. مردم می‌توانند مانند یک فضای عمومی کوچک، روی آن نشسته یا بازی کنند. پله‌ها یک کارکرد دارند اما این عنصر در فضای عمومی اجراشده است.

فرم رفت و برگشتی و موج مانند سقف شکلی آجدار و چشمگیر برای فضای درونی سقف تشکیل می‌دهد که سطحی مزانزینی را در بالاترین نقطه خود جای می‌دهد.

ورودی دوم اداره در گوشه‌ای از بلوار اصلی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح ورودی پارکینگ به محل کار، به‌اندازه یک پله، با شکلی عادی می‌باشد.

راه‌پله تا یک تراس پشت‌بامی برای افراد مقیم دفتر کار ادامه می‌یابد.  این قسمت‌های سازه دارای سطوحی است که رویه آن‌ها از سنگ پوشیده شده‌اند و می‌توان از آن‌ها برای مهمانی‌ها و همایش‌ها استفاده نمود.

منبع: پرشین سازه

مقالات مرتبط
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
نظرات

پیام خود را بگذارید
پاسخ خود را بگذارید

اشتراک گذاری

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید

ورود