مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد
منو
0
سبد خرید
مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی(قسمت دوم)

2 سال پیش توسط 320
افزودن به علاقمندیها

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی

چشم‌انداز معماری معاصر ایران در آستانه رونق قرارگرفته است. پروژه‌های اخیر شامل خانه‌ای با اتاق‌های گردان، بزرگ‌ترین پل عابر پیاده، آپارتمان‌هایی با پنجره چوبی موج‌دار و یک بلوک مسکونی با آجرکاری پرده مانند است. ما 11 مورد از بهترین نمونه‌های ساختمان‌ها و پل‌های جدید کشور را  در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم و موردبررسی قرار داده‌ایم.

خانه مشا

(طراحی‌شده توسط موج جدید معماری)

خانه مشا با بهره‌گیری از بیشترین فضای تپه­ای کوهستانی در خارج از تهران طراحی‌شده است و از سه شکل جعبه مانند تشکیل‌شده است که هرکدام از آن‌ها دارای زاویه دید متفاوتی هستند

مجموعه‌ای از سه جعبه، بر روی یکدیگر جمع شده‌اند تا این منزل مسکونی را در کنار تپه در نزدیکی تهران توسط موج جدید معماری شکل بگیرد، اما زاویه هر یک از این جعبه‌ها به سمت نمای متفاوتی (نمایش به‌صورت اسلاید) می‌باشد معماران ایرانی، خانه مشا را در یک زمین شیب‌دار و رو به دامنه کوه البرز، برای یک مهندس سازه و خانواده‌اش طراحی نموده‌اند.

برای استفاده بیشتر از مناظر اطراف زمین مرتفع سایت، معماران سه بلوک یک طبقه با انتهای شیشه‌ای را طراحی کرده‌اند که چشم‌انداز آن‌ها قله‌ها و دشت اطراف منطقه مشا می‌باشد.این معماران می‌گویند: "توپوگرافی شدید سایت و قرار گرفتن آن بین کوه‌ها با منظره‌ای از دشتی که مشا در آن واقع‌شده است، الهام‌بخش ما برای ایجاد حس تعلیق و ایجاد نمای گسترده‌ای از همه فضاها شده است.

بلوک بتنی به‌طور نامنظم بر روی‌هم انباشته‌شده است به‌گونه‌ای که هرکدام از آن‌ها یک طره را  تشکیل می‌دهند - تکنیکی که همچنان محبوبیت دارد، همان‌طور که توسط پروژه‌هایی مانند "دهکده عمودی " در سنگاپور نیز استفاده‌شده است.

نقشه ویلا

هر سه بلوک سفیدرنگ شده‌اند و ظاهری متمایز را در محیط ایجاد می‌کنند. به گفته این تیم، هدف ایجاد حس "خلوص " بوده است هر یک از این حجم‌های جعبه‌ای شکل مساحتی به‌اندازه  260 مترمربع دارد. داخل، هر یک از آن‌ها شامل دو اتاق‌خواب بزرگ، استخر سرپوشیده و سونای روکش شده با چوب استبه دلیل چیدمان نامنظم، تراس‌ها در پشت‌بام هر بلوک و در جلوی دیوار شیشه‌ای در انتهای طره‌ای آن‌ها ایجادشده و باعث به حداکثر رساندن فضای بیرونی در نقشه‌ای با اندازه متوسط خواهد شد. انتهای بلوک‌ها زاویه‌دار هستند و تراس‌ها را از المان‌های مختلف محافظت می‌کنند

این تیم گفت: "قسمتی از جعبه‌ها که رو به دشت می‌باشد دارای پنجره‌های کف تا سقف با نمای پانوراما می‌باشد. نقش پنجره‌ها در این سازه بیشتر از یک المان سازه‌ای و یا بازشو می‌باشد، آن‌ها مانند پرده‌ای شفاف بین داخل و خارج هستند که فضای داخلی ساختمان را با منظره‌های طبیعی پر می‌کند.

ورودی اصلی این اقامتگاه در طبقه فوقانی قرار دارد که یک جاده دسترسی از کنار تپه عبور می‌کند، اما از طریق پله‌های واقع در قسمت‌های پایین‌تر سایت نیز می‌توان به آن دسترسی داشتاین معماران گفتند: "هدف ما از ادغام طبیعت بازندگی بشر باعث شده است که با توزیع عمودی فضاهای کاربردی، اراضی کمتری برای ساخت این سازه اشغال شود و ازاین‌رو بخش بیشتری از زمین را برای محوطه‌سازی اختصاص دهیم.

دو اتاق‌خواب در کنار سالن ورودی و یک گاراژ در طبقه بالاتر قرار دارند، درحالی‌که سالن، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری در طبقه زیرین قرار دارند.استخر شنا دورتادور پله در پشت پنجره‌ای در پایین‌ترین طبقه ساختمان، در کنار سونا و یک فضای بار قرارگرفته است

راه‌پله استوانه‌ای شکل، از چوب کم‌رنگ ساخته‌شده که فصل مشترک سه‌طبقه‌ی جعبه‌ای شکل ساختمان می‌باشد. فضای بازی که مختص راه‌پله در نظر گرفته‌شده دید کلی را بین سه‌طبقه امکان‌پذیر کرده  و بین کف‌ها ارتباط بصری ایجاد می‌کند. فضای داخلی با کف‌پوش چوبی با رنگ روشن و دیوارهای سفید در سراسر آن تزئین شده است

منبع: پرشین سازه

محصولات مرتبط
مقالات مرتبط
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
نظرات

پیام خود را بگذارید
پاسخ خود را بگذارید

اشتراک گذاری

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید

ورود