مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد
منو
0
سبد خرید
مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی (قسمت سوم)

2 سال پیش توسط 209
افزودن به علاقمندیها

از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی

چشم‌انداز معماری معاصر ایران در آستانه رونق قرارگرفته است. پروژه‌های اخیر شامل خانه‌ای با اتاق‌های گردان، بزرگ‌ترین پل عابر پیاده، آپارتمان‌هایی با پنجره چوبی موج‌دار و یک بلوک مسکونی با آجرکاری پرده مانند است. ما 11 مورد از بهترین نمونه‌های ساختمان‌ها و پل‌های جدید کشور را  در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم و موردبررسی قرار داده‌ایم.

ساختمان مسکونی کهریزک

(طراحی‌شده توسط استودیو CAAT)

این بلوک مسکونی واقع در تهران و طراحی‌شده توسط استودیوی CAAT می‌باشد. صفحات آجری زاویه‌دار، در فضای داخلی سایه می‌افکند و باوجود شکاف‌ها و سوراخ‌های موجود در متریال مورداستفاده، به تهویه فضاها، کمک می‌کند و ساکنان آن را از آب‌وهوای گرم و خشک شهر حفظ و نگهداری می‌کند.

این ساختمان شش طبقه در محله کهریزک و در جنوب غربی پایتخت که به‌سرعت درحال‌توسعه می‌باشد، واقع‌شده است که عمدتاً خانواده‌های کم‌درآمد ساکن آن هستند. اما معماران ایرانی این پروژه معتقدند نوع ملکی که برای این منطقه طراحی‌شده است نامناسب است.

آن‌ها دریافتند که ساکنان این منطقه، اغلب بالکن‌های یکنواخت بلوک‌های جدید را با پانل‌های رنگارنگ شیشه یا سنگ‌تراشی پوشش می‌دهند و مکان‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای آویزان کردن لباس و نگهداری وسایل ایجاد می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که این مسئله باید از ابتدا در طراحی‌ها در نظر گرفته می‌شده است. استودیوی CAAT گفت: "هدف اصلی این طراحی اصلاح یک نوع از گونه شناختی ساختمان‌های مسکونی در این منطقه بود که در آن شیوه زندگی و طبقه اجتماعی جمعیت در نظر گرفته می‌شد. "

آن‌ها افزودند: "بین سبک زندگی ساکنان و نوع ساخت‌وسازهای موجود در آن منطقه فاصله زیادی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، با مشاهده ساختمان موجود در محله، به‌جای استفاده معمول از بالکن‌ها در نما، از آن‌ها سوءاستفاده می‌شد."

معماران توجه خود را به نمای جنوبی ساختمان متمرکز کردند و مجموعه‌ای از صفحه‌های آجری شیب‌دار را در فرورفتگی‌های بالکن قراردادند تا برخی از فضاهایی را که توسط ساکنان بلوک‌های مجاور در آن ایجادشده‌اند، ادغام کنند. آن‌ها 21 نوع سطح مختلف را توسعه دادند که درعین‌حال که ظاهر کلی این طرح را حفظ می‌کنند، درجه‌ای از شخصی‌سازی را برای هر محل اقامت ایجاد می‌کنند.

اشکال این سطوح بر اساس الگوهای هندسی است که اغلب در طراحی سنتی ایرانی یافت می‌شود. بالکن‌های مرکزی دارای صفحه‌های آجری هستند که شیب‌هایی در جهت‌های مخالف یکدیگر دارند و ظاهری مانند پرده‌های کشیده شده در نمای را ایجاد می‌کنند.

این تیم گفتند: "ماژول‌های آجر بر اساس الگوی هندسه ایرانی طراحی‌شده‌اند؛ هر ماژول به عملکرد فضای پشت آن، وابسته بود. استراتژی طراحی این بود که به هر فضای پشت نمای جنوبی یک ماژول چیدمان آجری مناسب برای پشتیبانی از نور کافی و موردنیاز روز جهت ذخیره‌سازی، فراهم کند."

مشتری بودجه متوسطی برای این پروژه داشت، بنابراین معماران تصمیم گرفتند برای دستیابی به اثر دلخواه از نوعی آجر خشت محلی استفاده کنند و از کارگران محلی استفاده کنند.

آجرها با یک چرخ زاویه­ای بریده می‌شوند تا سوراخ‌های بزرگی در آن ایجاد شود و به آن‌ها امکان می‌دهد تا در بلوک بالا و پایین ثابت شوند و قرارگیری در حالت‌های مختلف در کنار هم را ممکن می‌سازد.

منبع: پرشین سازه

مقالات مرتبط
توسط مهسا توکلی
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
نظرات

پیام خود را بگذارید
پاسخ خود را بگذارید

اشتراک گذاری

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید

ورود