مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد
منو
0
سبد خرید
مشاهده محصولات بیشتر
هیچ محصولی یافت نشد

راهنمای نصب کاشی و سرامیک

3 سال پیش توسط 2573
افزودن به علاقمندیها

راهنمای نصب کاشی و سرامیک

صفر تا صد نصب کاشی

معمولا در گویش عامیانه به کاشیهایی که روی دیوار کار میشود «کاشی» و به کاشیهایی که در کف ساختمان کار میشود «سرامیک» یا «کاشی سرامیکی» میگویند. برای نصب کاشی و سرامیک از روش های مختلفی استفاده می شود که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

کاشی کاری دوغابی

کاشی کاری دوغابی

با توجه به اینکه رج اول، مبنای کل کاشی کاری دیوار است. دقت در اجرای این از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته ی مهم که باید در اجرای رج اول کاشی کاری رعایت گردد، ایجاد خط تراز با استفاده از شلنگ تراز است. پس از ایجاد خط تراز، محل شروع رج اول را مشخص نموده و با فاصله ی مناسب از این خط زیر کار را با ماسه نرم ریخته و میکوبند . با استفاده از شمشه و تراز آن را کاملا مسطح می کنند.

سپس با رعایت فاصله به میزان ۳ سانتی متر از دیوار به شرح زیر عمل می شود.

۱-با آب و خاک رس، خمیر گل رس تهیه می شود.در این روش کاشی کاری از خمیر گل رس برای ثابت نگه داشتن کاشی در جای خود استفاده می شود.

۲-پس از نصب کاشی های رج اول و کنترل شاقولی، هم راستایی و رعایت ۲ تا ۳ میلی متر بند قائم بین آنها، به اندازه ی یک سوم ارتفاع کاشی دوغاب ریزی می شود.

۳-پس از خودگیری دوغاب مرحله اول، مراحل بعدی دوغاب ریزی انجام میشود تا پشت کاشی کاملاً از دوغاب پر شود.

۴-در انتها این مرحله هم راستایی کاشی ها، شاقولی بودن آنها و گونیا بودن نبش ها و کنج ها کنترل می گردد.

۵- پس از اجرای رج اول و کنترل آن، خمیر گل رس از لبه های کاشی برداشته شده و کاشی های رج دوم نصب می گردد.

کاشی کاری ملاتی

کاشی کاری ملاتی

در این روش کاشی کاری ملات خمیری ماسه و سیمان را در پشت کاشی بکار می برند. از این روش بیشتر برای رج های آخر و نیز زیر سقف ها که امکان دوغاب ریزی وجود ندارد استفاده می شود. برای کاشی کاری زیر سقف ها با این روش، ابتدا باید سطح زیر کار با اندود ماسه و سیمان هموار نموده و پس از خشک شدن اندود به نصب کاشی اقدام گردد.

کاشی کاری چسبی

کاشی کاری چسبی

روش کاشی کاری چسبی بیشتر در سطوحی که قبلاً کاشی کاری شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارند استفاده می شود. در این روش سطح زیر کار با تیشه زبر نموده و آن را شستشو داده از گردو غبار و چربی های موجود پاک شود. سپس سطح را چسب مخصوص کاشی به وسیله ی ماله ی مضرس اندود نموده و کاشی را به سطح می چسبانند. در کارهای دست اول ابتدا باید سطح زیرکار با ملات ماسه و سیمان بصورت کاملاً هموار اندود نمود و سپس به چسباندن کاشی ها اقدام کرد.

نصب سرامیک

نصب سرامیک کف

محل نصب کاشی ها را صاف کنید و برآمدگی های آن را از بین ببرید.تراز بندی را با استفاده از شاقول،نخ،خط کش و تراز انجام دهید.سپس محل نخ کشی شده را ملات بریزید ،سرامیک ها را روی ملات قرار دهید و با استفاده از اسپیسر سرامیک های دیگر را نیز روی سطح قرار دهید و با چسب درز بین آن ها را پر کنید.

نصب کاشی و سرامیک

نصب کاشی و سرامیک دیوار

ابتدا برجستگی های اضافی را برداشته و سطح کار را کاملا صاف کنید.ملات را در قسمت نخ کشی شده بریزید .کاشی ها را با استفاده از مقوا و یا پونز های مخصوص با فاصله از هم قرار دهید و درزها را با چسب یا ملات پر کنید.

این نوع نصب ساده ترین نوع نصب کاشی است که شما می توانید با توجه به سلیقه ی خودتان مدل های مختلف کاشی و سرامیک را نصب کنید. برای مثال به صورت مورب،آجری،ساده،حصیری و ....

کاشی و سرامیک مصالح تکمیل کننده و با دوام کار هستند که بیشترین استفاده ی آن ها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه و راهرو ها است .

معمولا در گویش عامیانه به کاشیهایی که روی دیوار کار میشود «کاشی» و به کاشیهایی که در کف ساختمان کار میشود «سرامیک» یا «کاشی سرامیکی» میگویند.

نصب کاشی

مصالح مورد نیاز:

1-کاشی
2-متر
3-تراز
4-نخ تراز
5-ماله شانه ای
6-دوغاب
7-چکش پلاستیکی
8-گاز انبر
9-فرز یا دستگاه برش کاشی
10-پیچگوشتی و انبر دست
11-شیمی ساختمان
12-چسب کاشی خمیری یا پودری (چسب پودری باید با اب ترکیب بشود)
13-گیره پلاستیکی

مراحل نصب

مراحل نصب

۱-اماده سازی دیوار :

مطمئن شوید که دیوار شما محکم و بدون ترک است .اگر دیوار شما مسطح است آن را با چکش زخمی کنید و میخ های موجود روی دیوار مورد نظر را خارج کنید.

۲-با استفاده از وسایل اندازه گیری محدوده کاشی کاری خود را مشخص کنید.
شما نیاز دارید مرکز محور افقی و محور عمودی محدوده مورد نظر را پیدا کنید و با استفاده از آن تقسیم بندی کنید تا بتوانید کاشی ها را در جای مناسب قرار دهید
با استفاده از نخ تراز نقطه ای را مبنا قرار می دهید و نخ را به نقطه مقابل می رسانید و با استفاده از تراز از صاف بودن(تراز بودن) آن مطمئن بشوید.

۳-در ابتدا محل مورد نظر را اندازه گیری کنید و با توجه به ابعاد هر کاشی تعداد کاشی مورد نیاز خود را برای یک ردیف تهیه کنید. ممکن است که پس از قرار گیری کاشی در ردیف مقداری فضا اضافه بیابید که مناسب اندازه یک کاشی نباشد آنگاه با توجه به ابعاد فضای خالی ، یک کاشی را با استفاده از دستگاه برش دهید تا در محل خالی قرار گیرد.

۴- چسب کاشی را آماده کنید سپس با ماله چسب را روی محل بزنید دقت کنید که چسب را طوری بزنید که به طور صاف و بدون برجستگی و یا تو رفتگی باشد سپس با همین دقت این کار را پشت کاشی نیز انجام دهید و کاشی را در محل چسب زده قرار دهید و از تراز بودن آن مطمئن شوید.
باتوجه به موج کاشی، بقیه کاشی ها را به صورت ردیفی با روش بالا قرار دهید. بین کاشی ها گیره پلاستیکی قرار دهید تا با نصب کردن هر کاشی ،محل قرار گرفتن کاشی قبلی ثابت بماند.

پس از اتمام نصب ،۲۴ ساعت زمان لازم است تا چسب ها کاملا خشک شود .

۵-پس از ۲۴ ساعت دوغاب را آماده کنید، گیره های پلاستیکی را از بین کاشی ها بردارید و دوغاب را با ماله بین کاشی ها بکشید . مراقب باشید که دوغاب هایی که روی کاشی ها مالیده شده حداکثر تا سه ساعت باید پاک شود در غیر این صورت روی کاشی لک می شود .

انواع چیدمان کاشی

انواع چیدمان کاشی و سرامیک های

مرسوم ترین چیدمان کاشی و سرامیک به صورت مستقیم هست و بسیار ساده است اما ایروزه مدل های متفاوتی مانند :

چیدمان مورب

که با این سبک می توان با استفاده از کاشی ها و ایجاد زاویه ۴۵ درجه سانتی گراد بین آن ها فضا را بزرگ تر نشان داد.

چیدمان ترکیبی

که قاعد خاصی ندارند و می توان از ترکیب چند رنگ کاشی و سرامیک استفاده کرد.

چیدمان ۷ شکل

که معمولا از کاشی های مستطیل شکل برای چیدمان ۷ شکل استفاده می کنند و گزینه ی مناسبی برای راهرو ها و ورودی ها می باشد.

چیدمان حصیری

که باعث ایجاد و تجسم یک موج در کاشی و سرامیک میشود.

شما میتوانید در سایت جیتوکالا ،تمامی مشخصات و توضیحات لازم برای کاشی و سرامیک را در اختیار داشته باشید و با اطمینان و راحتی ،کاشی و سرامیک مورد نظر خود را تهیه کنید.

منبع: جیتوبلاگ

محصولات مرتبط
مقالات مرتبط
توسط مهسا توکلی
توسط کیمیا رضایی
توسط کیمیا رضایی
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
توسط ستیا شکرریز
توسط سبا رضایی
توسط ستیا شکرریز
توسط نسیم عباسی
توسط سبا رضایی
توسط سبا رضایی
توسط سبا رضایی
توسط سبا رضایی
توسط سبا رضایی
توسط سبا رضایی
توسط مهسا توکلی
نظرات

پیام خود را بگذارید
پاسخ خود را بگذارید

اشتراک گذاری

منو

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره موارد مورد علاقه ایجاد کنید

ورود